zondag 14 mei 2017

Paprika: een doorlevende groente?

Elk jaar proberen wij paprika zelf te zaaien — met zeer wisselend succes.
We hebben weinig ramen aan de zuidkant, binnen, en paprika heeft echt veel warmte en licht nodig om te kunnen ontkiemen. Onze tuin ligt bovendien aan een beek, waardoor het hier telkens een paar graden frisser is.
Zielig klein paprikaplantje, binnen gezaaid: te weinig warmte en te weinig licht...
 
Is het dan eindelijk gelukt en beginnen de paprika-plantjes te groeien, dan is het in feite al te laat: het groeiseizoen is te kort en te koud om vruchten aan te maken.
Daarom probeerde ik vorig jaar of ik de paprika's binnen kon laten overwinteren, zodoende een enorme voorsprong te hebben.

Het lijkt gelukt: ik testte het uit met twee planten. De ene snoeide ik fors, de andere amper. Ik zette beide op een lichte plek in de warme living.
Op dit moment (midden mei) heeft de fors gesnoeide paprika al twee bloempjes!
De amper gesnoeide plant heeft last van omkrullend blad door bladluis, maar ook deze plant heeft al nieuw blad aangemaakt en bloemknopjes.
Gesnoeide paprikaplant van vorig jaar, binnen overwinterd.

Bloempje!
Amper gesnoeide paprikaplant die binnen overwinterd heeft: je ziet dat hij nieuw blad heeft gemaakt.


Bovendien hebben we ook onze kamerpepertjes (chiliplant) met succes binnen laten overwinteren. Het zijn mooie, bladrijke planten. Prachtig zowel met eerst de groene en later de rode pepertjes.
Het lijkt er dus op alsof paprika, mits de juiste omstandigheden, een doorlevende plant is!
Hebben jullie hier ervaring mee?

2 opmerkingen:

Maia- Weg naar Zelfvoorziening zei

Nee geen ervaring maar ik las laatst ook ergens dat pepers meerjarig waren en besloot het ook maar eens te proberen. Leuk om te lezen, nu wil ik het zeker ook eens doen!

Krol zei

Doen :)