zondag 13 januari 2013

Boekbespreking: 21 dagen vegan!

Ik ben niet zo'n dieëter (spelling??)  Ik lust te graag zoet!  Ik heb dit boek dus vooral uit interesse gelezen, hoewel ik best wel wat buikvet zou mogen kwijtgeraken :) Toch ben ik erdoor geïnspireerd geraakt, en ga ik proberen om 21 dagen lang wat consequenter te eten.  Ik kan wel een detox gebruiken na de feestdagen!

Thuis eten we semi-veganistisch.  We kopen zelf nooit dierlijke ingrediënten.  Dat komt omdat we tegen de manier zijn waarop dieren in de industrie behandeld worden: wij willen deze praktijken niet sponsoren met ons zuurverdiende geld.
Daarentegen hebben we wel kippen en loopeenden, van wie we de eieren opeten.  We doen dat omdat onze lieve huisdieren die eieren sowieso leggen, en weggooien vinden we zonde.
We hebben ook bijen, waarvan we (toen een volk gestorven was) al honing hebben geproefd.  We zijn niet van plan om regelmatig honing te oogsten, enkel als er een duidelijk overschot is.  Ik vind het belangrijk om bijen op duurzame wijze in stand te houden.  Ik ben niet tegen honing die op bijvriendelijke manier gewonnen is, wel tegen honing op grote schaal.  Het zou een luxeproduct moeten zijn, tenzij je een groot aantal lokale imkers in de buurt hebt. 
Tot slot eten we soms ook voedsel met eieren, zuivel of kaas in als we dat aangeboden krijgen op familiefeesten en op het werk. 
Hier wringt mijn geweten het hardst.  Het liefst zou ik al die heerlijkheden vlakaf willen weigeren, maar tegelijkertijd wil ik mijn familie, vrienden of collega's niet voor het hoofd stoten of beledigen.  En dus eet ik altijd braaf wat ik krijg, ik noem het dan maar free-gan food.  Ik moet ook bekennen dat ik ervan kan genieten, van zo'n praline, bijvoorbeeld.  Aan de andere kant voel ik me soms fysiek slecht na het eten van niet-plantaardig voedsel: vooral wanneer er melk gebruikt is. 
Het nadeel aan het opeten van freegan food is dat het op die manier voor de aanbieders van dat eten niet altijd duidelijk is welk "dieet" of welke eetwijze ik nu juist volg.  Het is dan ook niet consequent van mijnentwege: ik zal nooit eten met vlees of vis in aannemen, maar accepteer wel bijvoorbeeld een cake met eieren.  Mijn geweten zegt me dan dat er voor die eieren evengoed kuikens door de vermaalmolen zijn gedraaid in de fabriek, enkel en alleen omdat ze mannelijk waren; en dat het leven van de eileggende kip zeker geen pretje is geweest.
Een ander nadeel is dat die ingrediënten (eieren, zuivel, ...) ongezond zijn.

En het is vooral dat laatste aspect van dierlijke voeding dat Dr. Neal Barnard in zijn boek "21 dagen vegan!" bespreekt.  Voor mij was het verfrissend en motiverend om het eens langs die kant te bekijken, het plantaardige dieet.  De nadruk ligt op wat voor ons gezond en goed is, en Dr. Barnard beschrijft de zaken op typisch Amerikaanse humoristische wijze.  Zo zegt hij een keer dat tofu als ingrediënt zoveel goeds voor ons doet, zo aardig voor ons is, dat het, als je het lief vraagt, waarschijnlijk ook onze belastingen zou invullen. 
Zijn boek is inspirerend, motiverend, weloverwogen en goed onderzocht, en bijzonder positief. 
Ook de voorgestelde recepten zijn interessant.  Als je al ervaring hebt met de plantaardige keuken zal je de meeste receptuur al kennen, maar voor wie nog nooit met deze eetwijze heeft kennisgemaakt staat er heel veel bruikbare informatie in.  En dan heb ik het niet alleen over recepten: Barnard geeft ook tips over op restaurant gaan, over wat te doen op familie-aangelegenheden, over winkelen, enzovoort. 

Zelf ga ik onthouden: dat ik voor het ontbijt nu definitief havermoutpap met kaneel en rozijntjes ga eten, dat ik minder olie en al zeker geen plantaardige boter meer ga gebruiken, en dat ik 21 dagen lang eens consequent alle aangeboden non-vegan eten ga weigeren.  

Een aanrader voor wie op dieet wil en wil afvallen (met veel real-life getuigenissen van succesverhalen), voor vegetariërs die eens willen uitzoeken wat nu de voordelen zijn van het weglaten van kaas, melk, etc, en voor veganisten die de weg kwijt zijn.  

 

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik bEn benieuwd waarom je geen plantaardige margarine wil eten. En hoe kom je aan voldoende vitamine b12 , want ik neem aal dat je geen vitamine pillen koopt.

Krol zei

Hoi, ik eet liever geen plantaardige boter meer omdat die vetten naar het schijnt ongezond zouden zijn... Bovendien was dat voor mij n handige reden om wat minder te bakken en dus te snoepen :)
Wat b12 betreft: ik koop wel degelijk b12 vitaminen - ik neem hier liever het zekere voor het onzekere. We slikken ze niet het hele jaar door, maar bv in de winter. Ik ken in mijn vriendenkring overigens meer vleeseters dan veganisten die b12 vd dokter moeten bijnemen - ook als vleeseter loop je risico op n tekort aan deze vitamine...